Kako s hrano povečati obrambo pred okužbami in ohraniti telesno težo?

Imunski sistem in način, kako se bo telo borilo proti okužbam, podedujemo. Nanj pa lahko kljub temu v veliki meri vplivajo dejavniki iz okolja. Eden od najpomembnejših je hrana, ki jo zaužijemo. Hrana vsebuje vitamine, mineralne snovi, elektrolite, maščobne kisline, aminokisline in še druge kompleksnejše sestavine, za katere raziskave dokazujejo, da lahko izboljšajo obrambo telesa proti bakterijam in virusom. Te snovi igrajo tudi precejšnjo vlogo pri obrambi pred rakastimi tvorbami, ki nastajajo v telesu in odmirajo v skladu z delovanjem imunskih mehanizmov.

Med živili, ki pozitivno vplivajo na obrambni mehanizem telesa, ima navadni jogurt (najbolje s srednjo vrednostjo vsebnosti maščob) zelo pomembno vlogo. Že dolgo je znano, da lahko jogurt ubija in onesposablja bakterije, spodbuja delovanje celic ubijalk, pospešuje nastajanje protiteles. V raziskavah so ugotovili, da uživanje samo 170 g jogurta dnevno preprečuje prehlade, nahod, diarejo tako pri mladostnikih kot pri starejših. Simptomi nahoda so se ublažili, prehladov je bilo za 25% manj.

V času prehladov in gripe je potrebno piti veliko tekočine (voda, limonada, zeliščni čaji brez sladkorja). Vroče tekočine so boljše kot hladne, ker razširijo žile v sluznicah žrela, da so bolj prekrvljene in tako do vnetega področja pride več celic ubijalk, ki obračunajo z vsiljivci. Dokazano je tudi, da vročina sama po sebi slabi viruse.

Sadje in zelenjava ugodno vpliva v boju proti bakterijam in virusom. Raziskave kažejo, da beta karoten, ki ga najdemo v suhih marelicah (pozor, preveč suhega sadja lahko vpliva na dvig telesne teže), korenju, blitvi, špinači,ohrovtu, bučkah, zeleni solati, krepi imunsko obrambo. Poleg beta karotena je potrebno zaužiti veliko vitamina C, ki se nahaja v peteršilju, papriki (tudi mleti rdeči papriki), jagodah, kiviju, pomarančah… Odličen antiseptik je tudi ingver, ki uničuje viruse gripe. S količino sadja moramo biti previdni, saj vsebujejo sladkorje, ki lahko v večjih količinah vplivajo na povišanje telesne teže. Zanesljiva krepilca imunskega sistema sta tudi česen in čebula. Sta odlična v boju proti virusom, bakterijam in glivam. Kadar imate občutek praskanja v žrelu, pojejte malo česna in čebule. Če to naredite dovolj zgodaj, morda ne boste zboleli, saj uničujeta viruse, ki povzročajo prehlad in gripo. Proti virusom gripe pa je učinkovit tudi ingver, najbolje ga je malo nastrgati v solato ali pa iz nekaj ingverjevih rezin in malo cimeta pripraviti okusen čaj.

Potrebno je jesti hrano, v kateri je veliko cinka. Če cinka ni, se imunski sistem ne more brezhibno boriti proti sovražniku. Otroci in odrasli, ki jim primanjkuje cinka, so večkrat prehlajeni in dovzetni za infekcije dihalnih poti. Že manjši vsakodnevni odmerki so pomembni. Najbogatejši vir cinka so ostrige, nekaj cinka pa vsebuje tudi dušena govedina, puranovo meso, lubenica, semenke bučk.

Z mastno hrano pa imunski sistem obremenimo, saj zavira aktivnost celic, ki se borijo proti okužbam. Imunska živahnost je odvisna od vrste maščob, ki jo zaužijemo. Omega 3 maščobne kisline, ki se nahajajo v ribjem olju, povečujejo odpornost, nevarne pa so rastlinske nenasičene maščobne kisline (omega 6 maščobne kisline), ki prevladujejo v koruznem olju, olju oljne repice in olju iz semena sončnic. Te zavirajo imunski odziv, hitreje oksidirajo in s tem ustvarjajo proste radikale, ki poškodujejo naše celice. Olje vsebuje veliko energije, zato je potrebno količino olja omejiti na čajno žličko dnevno.

Kozarec vina pri kosilu prav tako ugodno vpliva na boj proti okužbam. Ugoden učinek vina je morda posledica snovi, ki pridejo vanj med fermentacijo iz jagodnih lupin, hkrati pa tudi sam alkohol uničuje škodljive organizme. Eden od zdravnikov, ki so raziskovali učinek vina na organizem pravi, da je manj verjetno, da se nekdo okuži z Salmonelo, če je ta prisotna v hrani, če poleg tega spije še merico vina ali merico žganja.

mag.Vladimir Pirnat, dr.med

Jožica Petan, dr.med.

2018-07-31T08:03:40+00:00